lørdag den 27. august 2016

Hvem er William Shakespear?

Da jeg overtog denne have, stod der en række røde roser langs den ene hæk fra bunden af haven, op mod huset. Kun nogle få trivedes, og de som stod nede i skyggen ved æbletræerne, var mere døde end levende, så dem flyttede jeg til en mere solrig plads.
En af dem havde stadig salgslabel med navnet: William Shakespear 2000. Den blev plantet sammen med en anden rose med identiske blomster. De kom sig fint efter at have fået en varm, solrig vokseplads, og ses herunder i 2014:


I efteråret 2014 fik jeg jo den ide at centrere havestien så den kom til at gå midt gennem bedet. Roserne blev flyttet over på den anden side af lavendelhækken, hvor stien plejede at ligge. Heldigvis kom de sig hurtigt over den flytning, og ses her i 2015:


I 2014 blomstrede de for første gang rigtig flot, og jeg tog flere nærbilleder af dem. Det var under forskellige lysforhold og jeg troede det var grunden til at roserne varierede i farve. De var overvejende mørkerøde/bordeaux som den 1. herunder, men ind imellem var der nogle med mere violette toner:






I hele 2015 og indtil sensommerfloret her i 2016. har jeg slet ikke fået taget billeder af dem, men her i August, har jeg opdaget at blomsterne er lidt forskellige på de to roser som er plantet sammen. Den ene er tydeligt mere violet tonet (blomsterne højest oppe på billedet herunder) hvor den forreste er mørk bordeaux (mørkere end billedet) med røde og sortviolette nuancer:


Den forreste røde ses herunder. Den er mørkrød i udspring, men de yderste rækker kronblade bliver hurtigt sortviolette på oversiden (meget mørkere end billedet viser) mens midten af blomsten går fra dyb rød til bordeaux. Det er den kraftigste af planterne og de fleste blomster, har i tidens løb set ud som den:


Den bageste på billedet, ses her. Den er tydeligt mere ensfarvet violet og som helhed lidt lysere. Dens skålformede blomster er finere i formen og lidt mere elegante:


Herunder viser jeg nogle flere af den violette type. Selvom det er den røde variant som har blomstret mest, så kan man se på billederne fra 2014 højere oppe, at der er nogle som ligner denne violette type. Jeg er efterhånden ret sikker på at det er to forskellige roser som jeg har plantet sammen:






Alle fotografierne viser roserne lysere end de ser ud i virkeligheden, og den røde variant ser ikke så kras røde ud som billederne viser, men de er tydeligt rød/bordeaux i forhold til den violette type herover. De røde virker iøvrigt lidt løsere i formen, med knap så finskåret yderkant.:





Det store spørgsmål er nu.... hvilken af dem er William Shakespear 2000? Efter de blev flyttet kan jeg slet ikke huske hvem der havde navnelabel på. Måske rosen bare kan varierer så meget i blomsten/farven?

Det næste store spørgsmål... hvilken sort kan den anden rose tænkes at være?

Jeg ville blive så glad for at høre jeres bud, for måske en af jer netop har sådan en rose i haven, og straks kan genkende den. Jeg kan altså så godt lide at være "på fornavn" med mine roser! :)

Jeg ønsker jer en dejlig week-end!



Tak Lisbeth, for de fine billeder af William Shakespear, hvor farven ser ud som i virkeligheden :)
Det er præcis sådan at den, jeg kalder den røde, ser ud i virkeligheden. Fantastisk at dit kamera kan fange farven så fint! Du kan se Lisbeth´s billeder: Her
Den anden er slet ikke så mørk, men det kan jo være et tilfælde pga. vejr eller andet. Fremover vil jeg holde grundig øje med blomsterne på de to planter, for det har jeg slet ikke gjort tidligere.

Tusind Tak for alle jeres gode råd og ideer, det er så sandt at der er mange ting at se efter hvis man vil bestemme om to roser er forskellig sort. Grenene er faktisk lidt forskellige, men det kan skyldes at den lilla kun har to unge lige skud, hvor den "røde" har ældre og mere krogede og forgrenede stængler. Det bliver spændende at holde øje med dem, og jeg skal nok melde ud om resultatet! :)

10 kommentarer:

  1. Dear Alice, honestly to me your photos look like they are all from the same rose. I think it is pretty hard to differentiate between the two roses, if you don't see them in person. Photos of the leaves and thorns of the plants may help with identifying them as well.
    Hopefully someone else, who has a more discriminating eye will help you telling who is who. In any case the rose(s) are very beautiful. I have fallen for the dark red roses, but in my hot Southern California garden they burn so easily in the heat of summer. As far as I recall 'William Shakespeare 2000' did reasonably well, but unfortunately I lost this rose when it was still a young plant growing in a two gallon container. Maybe I should try to get it again...
    Wishing you a wonderful weekend!
    Warm regards,
    Christina

    SvarSlet
  2. Hej umiddelbart vil den med de mere skål formede blomster være William Shakespire 2000. Den anden kunne være en Falstaff rose eller en Munsted wood rose? En af dem har lidt lysere løv? Du må på nettet eller måske kan en af eksperterne på bloggen være mere klare med et svar. Jeg har selv sådan en rose købt med en helt forkert label til 70% nedsat så kunne jeg ikke rigtig klage over mit køb. De er meget smukke dine mørke roser. Smukke billeder.

    SvarSlet
  3. Godmorgen Alice

    Lækre billeder.

    Og ja, blomsterne kan godt se temmelig forskellige ud på disse 2 ellers ret ens roser - der er en masse faktorer: Næring og lys forhold, hvad er roserne podet på - (Austin eksperimenterer her), hvor lang tid har de været om at udvikle knopperne?
    Og så er der den lidt morsomme omstændighed at Austin faktisk har 2 forskellige William Shakespeare, den oprindelige fra 87 og en senere fra 94: William Shakespeare 2000. Det er denne Austin selv sælger nu, selvom de begge er til salg rundt omkring. De 2 kryds har iøvrigt helt forskellig baggrund.

    Håber dette kan hjælpe:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
  4. William Shakespeare er en skøn rose og det er flot at den har overlevet alle flytningerne. Jeg ville ikke kunne udpege den men Karsten er inde på noget rigtigt, tror jeg.
    I øvrigt ligner Falstaff rosen William Shakespeare en del og hos Austin i England er de plantet sammen fordi Falstaff er lidt barbenet, hvilket Shakespeare så kan kompensere for.
    God weekend fra Ulla

    SvarSlet
  5. I can't help you identify the roses but the color of both are beautiful.
    Hope somebody can help you.
    Have a great weekend Alice

    SvarSlet
  6. Hej Alice
    Sjovt nok nævner jeg dig i mit indlæg i dag :) Nå men jeg har en del William Shakespeare roser (arvet) jeg synes, de alle opfører sig forskelligt efter, hvor de står, og de står forskellige steder i haven, men jeg må indrømme, at jeg ikke har nærstuderet dem, som du har og heller ikke taget så mange billeder af dem. Men mine blomster af den er tilbøjelige til at skille sig et sted midt i, det er ikke altid en fuldendt rose, jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  7. Jeg købte fem William Shakespeare 2000 i foråret, og din udgave i skålformet og pæonagtig ligner mine Shakespeare. Du har ret i, at man faktisk ikke kan den dybe røde farve, som rosen har....og farven er noget så smuk. Jeg tror dog, at jeg skal have flyttet mine William S. roser igen, da de har fået delvis skygge. I et af dine tidligere rosenindlæg læste jeg at denne rose elsker fuld sol, så det vil jeg rette mig efter inden at roserne bliver alt for store. Fortsat god weekend:-)

    SvarSlet
  8. Hej.Jeg synes, det er svært at se forskel, men hvor er det nogle flotte blomster de får. Det er en dejlig farve og hvor er det godt, at du flyttede dem, så de kom mere til sin ret. Det er ret godt gået, synes jeg.

    SvarSlet
  9. Det er godt nok svært at se forskel. Det er så frusterende når man ikke ved hvilke roser man har i haven. Jeg har selv en del som ikke er navn givet, men som jeg håber at en dag at få styr på. Håber du finder ud af hvilke roser du har i din have. Men smukke er de.

    Hilsen Maria

    SvarSlet
  10. Your roses are beautiful. I love the maroon color.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...