torsdag den 11. september 2014

Kender I rosen: Parade?

Efter at have impulskøbt et par af klatrerosen Parade, googlede jeg den af nysgerrighed. Det er en patenteret rose fra USA 1953, og den får mange skønne ord med på vejen af folk som dyrker den. Jeg har lånt dette skønne billede som nogen har lagt ud på GardenWeb:


Alle omtaler den som en fantastisk hurtigvoksende og rigtblomstrende rose, og en dansk gartner skriver at det er en alt for underkendt rose! Den sælges i disse dage i Netto for blot kr. 25,-!!!
Den er pakket i en af disse "mælkekarton" lignende pakker, men indeni er der en flot og sund barrodsrose med lidt jord og plastic viklet om. (de tre jeg har købt var ihvertfald sunde og kraftige planter)

På pakken er rosen vist noget lysere end de eksemplarer jeg har fundet på nettet:


Efter at have læst om rosen, var jeg så glad for mit impulskøb, at jeg lige måtte ned og have en rose mere, og jeg har nævnt den til nogle bekendte, men jeg syntes jo også lige at jeg ville fortælle jer herinde om en skøn rose, som gemmer sig i en lille pakke, der ihvertfald aldrig har fået mig til tidligere at turde at købe den!

Måske nogle allerede kender den og dyrker den? Jeg ville være glad for at høre om jeres erfaringer.

8 kommentarer:

  1. Jeg kender ikke til den rose, men har planer om en klatrerose, så må hellere kigge forbi Netto for at se om de har et eksemplar af den til mig. Tak for tippet.

    SvarSlet
  2. Det var et godt tip, men vi har vist desværre ikke plads til flere store roser lige nu.

    SvarSlet
  3. Hej Alice
    Tak for et godt tip, jeg plejer ikke at kigge på deres roser, men måske skal jeg gøre en undtagelse denne gang.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  4. Jeg kender heller ikke denne rose, men den ser fin ud. Man kan godt være heldig at finde en god rose i supermarkederne.
    Fik du løst dit clematis-mysterium for nogle blog-indlæg siden? Min første reaktion på dine billeder var også, at det er Julia Correvon, du har.

    Hvor ser alting bare frodigt og lækkert ud hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frk. Anemone :-)
      Jeg er helt sikker på at det er den klematis i nævnte: Julia Correvon! Jeg har googlet den, og er slet ikke i tvivl!
      Tak for hjælpen! :-)
      Man kan jo google løs på farve osv. men bliver først rigtig klog på det, når man har et konkret navn at søge på. så jeg er virkelig glad for at mysteriet er løst!
      Kh Alice

      Slet
  5. Nydelig rose! Ha en fin kveld.

    SvarSlet
  6. Hej Alice
    :-) sidste år ved denne tid købte jeg også 2 "Parade" i Netto til den samme pris som dig. Jeg glædede mig meget til den begyndte at blomstre :-)
    Det skulle vise sig at det IKKE var Parade jeg havde fået i pakkerne, men en hvid rose der minder meget om en hvid "New Dawn" .
    Meningen var at de skulle dække min indgansportal, heldigvis så er de ens så når nu det var en overraskelse så var det godt at de var den samme slags.
    Jeg er spændt på om de 3 du købte er "Parade" eller om det er lykkepakker.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Uhh ha, det var dog godt at de fejlfarvede var i en køn hvid type... det håber jeg også mine vil være! Jeg havde slet ikke tænkt på at de kunne være helt forkerte roser! Jeg har endda købt adskillige klematis i Netto som slet ikke var den slags som pakken meldte! Men jeg har også prøvet at købe to klematis Multi Blue i Netto (de kostede noget mere: 60kr.), som blomstrer og vokser langt bedre end det eksemplar jeg købte på planteskolen...
      Jeg håber det bedste! Jeg er ked af at jeg således har "reklameret" for noget jeg slet ikke ved om er godt :-/
      Kh Alice

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...