onsdag den 30. april 2014

Himmelblåt og Solnedgang rosa...

Dette er den ene af stierne langs havens hække, men den er ganske indvaderet af forglemmigej. Heldigvis er det under et træ, så hækken vokser ikke lige så stærkt her, som andre steder, og jeg tror forglemmigejérne er ved at visne ned når der for alvor skal klippes hæk.


Langs denne hæk er der solrigt, (dog er der en trækrone henover) så jeg har lagt mange af de løg som har udtjent deres tid i krukker. De trives rigtig fint her, og jeg er særdeles glad for forglemmigejérne på dette sted, for det ser da skønt ud med disse blomster sammen.






I urtehaven er vores lille æbletræ sprunget ud, så nu håber vi på æbler på træet i år, sidste år gav det desværre ingen, men den første sommer kom der 5-6 fine store æbler. Jeg glæder mig dog navnlig til at det bliver et stort æbletræ, med skyer af blomster på :-)


Tingeltanglet rundt om æbletræet er for at lede Luna udenom jordbærrene. Hun elsker nemlig at ligge omme bag det nye drivhus, hvor den nyplantede hæk stadig er åben og gennemsigtig.


Inde i drivhuset er det smukke lille træ Robinia hispida (rose-acacia) sprunget ud, her set gennem ruden, i solnedgangens smukke lys. Jeg holder altså rigtig meget af træagtige vækster som blomstrer, der er noget magisk over sådanne knudrede stammer og grene med fine sarte blomster!


De følgende 3 billeder er taget inde i drivhuset:






Jeg ønsker jer alle en forrygende dejlig "højforår"s Maj måned! :-)

6 kommentarer:

  1. Hej Alice
    Smukke billeder, det ser dejligt ud med forglemmigej og tulipaner sammen. De første år kan æbletræerne godt finde på at springe over at give frugt, håber du får nogen i år.
    Jeg undrer mig over, at du har Robinien inde i drivhuset, er den særlig sart?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, jeg syntes også jeg havde hørt om at nye æbletræer kan springe over, men så håber jeg at den føler sig etableret derude nu. Jeg ser ikke så mange honningbier, så jeg frygtede at det kunne være problemet.
      Jeg tror Robinia er en smule sart, ihvertfald er den blæst-sart, da dens grene har let ved at knække. Den stod i krukke på terrassen sidste sommer, og har overvintret i drivhuset, og måske lader jeg den stå derinde, for der mangler noget i højden til at skygge lidt og dæmpe varmen idrivhuset. Hvis den bliver for voldsom planter jeg den ved terrassen, selvom det også blæser der når det er slemt.
      Jeg har gravet de 5 Marie Curie roser op, som stod lige ved siden af stuedøren, så der kan træet plantes. Marie Curie fik meldug i varmen sidste sommer, og allerede i den varme vi lige har haft, fik den igen voldsom meldug. Jeg gider ikke at have sådan en "bank" af mulig smitte til resten af roserne, så de er kommet i krukker og bliver sat ved hoveddøren når det igen er lunere. Lige nu står de med korte bladløse stubbe, da jeg jo blev nødt til at beskære inden flytning. Ærgeligt at klippe grene med rosenknopper af, men hellere flytte dem på dette tidlige tidspunkt, end at forsøge senere på sommeren.
      Fortsat rigtig god dag!
      Kh Alice

      Slet
  2. Maleriske bilder! Nydelig fargekombinasjon med forglemegei og tulipaner. Lykkelig vår!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...