søndag den 29. december 2013

Glædelig Jul og Godt Nytår...

...ønskes I alle her i blogland! Tak for dejlig selskab og indbyrdes nydelse af hinandens haver i 2013! 
Jeg glæder mig til næste have sæson, for det bliver endnu bedre og smukkere end i år! :-)



Der er faktisk sket mange ting i haven i år, allerede om vinteren påbegyndte jeg en forlængelse af den smalle passage mellem terrassen og haven. Således så passagen ud i sommeren 2012:


Herunder ses samme udsnit i sommeren 2013 efter at stien blev forlænget og bedet udvidet:


Der blev sat to rosenbuer op i foråret 2013 og haven blev delt i 3 rum, dels af det brede bed i forgrunden, og bag græsplænen af et smalt bed med kastaniehegn og låge. Herunder ses den færdige flisegang som forbinder alle 3 haverum i denne del af haven:



Min have er L formet fordi jordstykket i 50érne blev fordelt således mellem naboens og vores have. Jeg blev dog fortalt at en af de første lejere i vores hus, forærede noget jord til naboen fordi denne var ivrig dyrker af grøntsager. Imidlertid blev den lille krog vores have var endt med, noget klemt efter hækken var vokset høj og bred. På billedet herunder, kan man se hvor lille køkkenhaven var bag lågen:

2012: Hjørnet i venstre side af køkkenhaven, var alt for skyggefuldt til at noget kunne trives, da hækken står syd for.


I april 2013 søgte jeg om at få haven tilbage til den oprindelige opdeling, ved at flytte hækken i venstre side af billedet, et par meter længere mod venstre. Det gav plads til et lille drivhus hvor hækken før stod:


Ikke mindst gav det plads til et espalier hvor mine busk/klatreroser kan stortrives, og dermed en langt smukkere udsigt fra stuen/terrassen:



Busk/klatreroserne plantede jeg i 2011, for at sløre lidt for synet af hækken, men nu har de fået espalier til at boltre sig i.


Jeg er utrolig glad for disse ændringer i haven, og det er sjovt at se billeder af forskellen! :-)

Endnu engang Glædelig Jul & et rigtig Godt og Lykkebringende Nytår til jer alle!

23 kommentarer:

  1. Tak i lige måde !
    Jeg glæder mig også til at følge med her på bloggen til næste år.
    God søndag.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Anita og i lige måde! :-)
      Mange hilsner Alice

      Slet
  2. Hej Alice
    Godt med et lille indlæg fra dig, håber du har haft en god jul. Smukke billeder du viser.
    Rigtig godt nytår til dig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg håber også I havde en dejlig Jul og kom godt ind i det nye år! Det er sådan en hyggelig periode hvor det slet ikke gør noget at det ikke er lyst i særlig mange timer :-)
      Kh Alice

      Slet
  3. Förstår att du är nöjd med det i trädgården för det är otroligt vackert. Sommaren har verkligen gett oss massor av sol som gör att blommorna blommar mer än vanligt. Då blir vi alla glada.
    Nu önskar jag dig ett Gott Nytt År både i trädgården och i livet
    Kram Meta

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Meta og Tusind Tak! Ja, det var en vidunderlig sommer vi havde i år, utroligt som alle planterne gjorde deres yderste for at indhente det sene forår vi havde efter den lange kolde vinter!
      Jeg ønsker også dig alt godt i det nye år! :-)
      Kram Alice

      Slet
  4. Sikke en smuk have du har og helt vidunderlige roser. Jeg glæder mig til at følge din blog i det nye år. Jeg selv er lige startet, har været havemenneske hele livet, men først fået blog nu. Det ville glæde mig at se dig på min blog leblomster. Blogspot. dk. Mvh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Tina og hjertelig velkommen, både her og i blogland! :-)
      Jeg startede for godt et år siden, men havde lige som dig været havemenneske hele livet. Det er så livsbekræftende at beskæftige sig med haven og naturen!
      Jeg glæder mig til at følge din have! :-)
      Mange hilsner Alice

      Slet
  5. Din trädgård är helt underbar!
    Gott nytt år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Inger og i lige måde! :-) Du har i den grad en dejlig rosenhave som jeg elsker at følge!
      Lykke til i det nye år! :-)
      Kh Alice

      Slet
  6. Godaften Alice.Vidunderligr billeder du viser fra din have............kan næsten ikke vente til det hele blomstre igen.
    Også en rigtig god bagjul og et godt nytår.til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Jette! Jeg kan næsten heller ikke vente med igen at se det hele blomstre! Når man skuer ud over haven her ved nytårstid, så kan man næsten ikke forestille sig hvor vidunderligt sommeren i haven er!
      Godt vi har alt det at glæde os til! :-)
      Knus Alice

      Slet
  7. Godt nytår til dig :)
    Det er en meget frodig og skøn have, du har og jeg glæder mig til at følge endnu mere med i 2014.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak og i lige måde, for jeg nyder ligeledes din skønne have, og glæder mig til at følge den i 2014! :-)
      Kh Alice

      Slet
  8. Vilken superläcker trädgård du har! Jag bara önskar...mmm. Får nog flytta till varmare land.
    Gott nytt år!
    Törnrosa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Törnrosa! Ja, lidt varme giver mulighed for flere vækster, men heldigvis kan mange tåle utrolig meget kulde. Den mørke rose Erinnerung an Brod, på nederste billede er en af disse. Men du har nu en aldeles skøn have allerede! :-)
      Kh Alice

      Slet
  9. Din have bliver bare skønnere og smukkere for hver dag. En fornøjelse at se med!
    De bedste ønsker for et nyt og forrygende haveår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Rose! Det varmer virkelig at høre at du holder af at følge min have ligesom jeg nyder at følge din! :-)
      Jeg ønsker også dig et helt forrygende nyt haveår!
      Kh Alice

      Slet
  10. Hi Alice, Happy New Year to you as well! You definitively made quite some changes to your garden in 2013. It is so beautiful! I love your soft muted color scheme and that your garden is just spilling over with flowers. On your last photo the dark violet rose to the left can you tell me what variety that is? Thanks!
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Greetings Christina and Thank you so very much! :-)
      The rose to the left is Erinnerung an Brod (also called Souvenier de Brod) Its a gorgeous climbing rose bred by Geschwind in 1886. It is one of the parents to the climbing rose Veilchenblau. Even its only once blooming, I find it a must-have rose, as its such a beautiful color and a disease resistant rose, that tolerate shadow and very cool climate.
      The rose to the right is the Austin rose Alan Titchmarch. Their colors are so beautiful together! :-)
      Happy New Year! :-)
      Alice

      Slet
  11. Fint navn til en blog. Billederne er flotte og tak for spændende læsning. www.groove.st

    SvarSlet
  12. Hvor ser det bare skønt og frodigt ud! Dine ændringer fungerer så godt :) Især havegangen og drivhuset i stedet for hækken er mine favoritter.

    Ha' en rigtig dejlig dag :)
    Solskinshilsner
    Ane

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...