fredag den 11. oktober 2013

Nyt projekt!


Når jeg tumler med planer & ideer kan jeg godt lide at visualisere det ved at male på fotografier i programmet Paint. Det giver en ret god fornemmelse af om ideen holder vand. Da den virtuelle sti tonede frem på billedet herover, blev jeg aldeles henrykt, for endelig syntes jeg at haven fik den sammenhængende helhed jeg havde søgt!


Således så der ud i sommers hvor græsplænen gik på tværs af haven. For at skabe sammenhæng mellem de to haverum, havde jeg lagt trædesten i græsset mellem de to buer/passager. Det fungerede egentlig fint, men jeg syntes at haven ser meget mere spændende og tillokkende ud på øverste billede, hvor belægningen fortsætter ned til den store rosenbue. Prøv bare at forstør billederne og klik frem/tilbage med piletasterne!

Bedet til venstre for græsplænen, kan derved udvides med lidt over en ½ meter ud til flisegangen, og på højre side vil den bedste og mest solrige del af græsplænen være bevaret, men den vil ikke kunne ses oppe fra huset, den vil snarere blive "opdaget" når man går ned ad havestien. Den er stadig stor nok til både at kunne dækkes op med langbordet, samt til at dase med tæpper & liggestol, for det er jo blot 1½m i venstre side, som inddrages til gangareal & bed.

Jeg har de store 50x50 fliser liggende, efter at have lavet ny belægning i noget af terrassen, så ideerne svirrede omkring hvad jeg bedst kunne bruge dem til. En af dem gik ud på at lave en cirkelrund terrasse på 3 m i diameter, i den solrige del af plænen, hvor den støder op til det store tværgående bed:

Fra haven op mod huset. Stien til højre er den jeg nu forlænger
Her er cirklen lavet af de sten, jeg senere lagde på terrassen

Det ene udelukker jo ikke det andet, men lige nu er jeg rigtig glad for planen om den gennemgående havesti af diagonale fliser og natursten. De resterende fliser vrikker jeg ud langs hækken, dels som opbevaring, men de gør sandelig også god nytte derude, hvor det bliver langt lettere at feje det tornede tjørnehæk-afklip sammen. Jeg skal lige hilse og sige at det gør ondt at træde på sådan en stump tornet kvist som sidder fast i jorden! Tornene kan gå lige igennem sålen på visse typer sko!

Så nu ved jeg hvad min vinter kommer til at gå med, for der skal jo også samles natursten! Ihh hvor glæder mig!! :-)

8 kommentarer:

  1. Det er rigtig smart at du har lavet planen i paint, det ser smadder godt ud. Jeg tror du blive rigtig glad den sti, den forbinder det hele smukt sammen.

    SvarSlet
  2. Hold da op! Hvis det billede er "manipuleret" i Paint...ja så behøver man da ikke dyre tegneprogrammer! Super flot - og god måde at afprøve om ideen holder. Men du kan jo også tegne - dine skitser er meget smukke!

    SvarSlet
  3. Hej Alice
    Hvor ser det godt ud, helt klart en god idé at føre stien helt igennem. Smart at vi kan se det ved at bruge piletasterne. Rigtig god arbejdslyst med din fantastiske idé.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  4. Jeg er også imponeret over, hvad du får ud af at lege med i paint.

    SvarSlet
  5. Der er ingen tvivl, du må i gang med det projekt.
    Din have er skøn, men en gennemgående sti vil hæve det hele yderligere :-)

    SvarSlet
  6. Your garden is lovely, and the path will look wonderful when it's finished!

    SvarSlet
  7. jeg glæder mig også - til at se resultatet - du har den fineste romantiske have jeg har set på bloggen :)

    SvarSlet
  8. Nøøøøj hvor ser det godt ud, det bliver da super godt med sådan en sti! Når man kan se det færdige resultat først, er det vel også sjovere at gå igang? God fornøjelse

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...