tirsdag den 5. marts 2013

Uhmmmm...

....lækkert salatbestik?    Nej, det er såmænd "dame"graveredskaber fra Joseph Bentley, en såkaldt staude-spade og -greb. De er så lækre at jeg helt har lyst til at sove med dem, eller ihvertfald til at opbevare dem i bestikskuffen! :-)



Dame-model, eller staudemodel, betyder at de er noget mindre end standard spade og greb, højden er 90cm, og bredden på bladet/gaflen er 14 cm, så udover at være lettere, kan de også være handy ved gravning hvor der er smalt eller mellem tæt beplantning, men også hvis man skal grave et smalt hul til f.eks. en pæl.
Jeg slog til, da jeg fandt et sted hvor de var 30% billigere end hvad de koster nogle andre steder. De er desværre ikke billigere i denne lille model, i forhold til standardstørrelsen.
Jeg har i noget tid, (men ikke uden en let forargelig fnysen) kigget lidt på disse "dame" modeller, men med udsigt til endnu en havesæson, siddende på knæ med en standardgreb, har fået mig til at tage beslutningen!
Jeg har i efterhånden 9 mdr. døjet med pludselig opstået vædske, og dermed smerter i hofteleddene, og det har taget mig måneders vedholdenhed, igen at kunne gå en tur på en lille times tid med hunden. Men det kan jo ikke nytte noget, hvis man ikke får motion. Sidste sommer kunne jeg ikke gå mere end 200m meget langsomt, så den motion jeg fik, var ved at knokle i haven; grave græstørv op plante til, halvt siddende med knæene på en pude... sikke et syn det må have været!  I år kan jeg så glæde mig til at have et lækkert og mere handy redskab til formålet. :-)

21 kommentarer:

  1. Det ser da bare så lækkert ud! Jeg kan godt forstå at du købte det. Jeg har altså også en spade i damestørrelse (men ikke nær så smuk som din), for jeg kan altså ikke håndtere en "rigtig" spade ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana, Wow har du sådan en damestr.! Jeg har først for nylig hørt om dem, men så kun de dyre mærker føre dem. (jeg var så ikke i byggemarkeder, ledte bare på nettet)
      Jeg var helt vild med en staudespade fra Royal Horticultural Society, med spids blad, men lidt for dyr syntes jeg, dem jeg har købt kan også bruges som egentlig spade/greb.
      Det glæder mig at høre at det er lettere at håndtere denne størrelse :)
      Fortsat rigtig god aften!

      Slet
  2. Det så virkelig lekkert ut! Det må nok oppbevares i bestikkskuffen, ja . Du får snekre deg en stor kasse til å ha de i med lekkert stoff i bunnen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit. Ja, det var en god ide, sådan en må jeg have mig :-) Har faktisk lige fundet en stor skuffe til at have under en seng, den bruger jeg under sofa/bænken på terrassen. Den skal bare lige have noget smukt stof, så sættet ligger godt og ser fristende ud når man åbner! :)
      Ha en fortsat dejlig aften!

      Slet
  3. Nøj hvor er de flotte, men nok også dyre. Bent købte en damespade til mig sidste år, den er jeg glad for. Jeg havde også en fin gravegaffel (min nr. 2) af en eller anden mærkelig grund bliver de altid væk for mig. Underligt. Dine nye bliver ikke lige væk, og man må jo indrette sig, så man kan klare sig trods handicap med det ene eller det andet. Det har du så gjort nu.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Jamen, er det kun mig der ikke kendte til damespader? :-D
      Godt at høre at du er glad for den, for jeg skulle altså lige tænke over det nogle dage før jeg slog til!
      Graveskeer er i familie med nyvaskede sokker... de har det bare med at blive væk!!! Jeg har sørme mistet mange gravegafler og skeer, men jeg har også nogen gange fundet een i jorden!!
      Ja, du har helt ret! Når tiden går uden synderlig fremgang, så må man bare justere efter det og indrette sig bedst muligt!
      Hav en fortsat dejlig aften!
      Kh Alice

      Slet
    2. Hej igen Lisbeth. Jeg købte disse for 249,- stykket, andre steder tager de 375,- for nogen mage til. I går checkede jeg så priser på andre typer damespader, og de lå også på mere end 300 kr pr stk. Så jeg syntes nu ikke de er specielt dyre! Min nuværende greb er så en Netto-version til 99,-, så det var selvfølgelig en pris jeg lige skulle tænke over et par dage!
      Kh Alice

      Slet
  4. Så flott ja det må du ta vare på og legge i skuffen.
    God kveld fra Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit. Ja, jeg tror sørme den kommer ned i skuffen under bænken, viklet ind i et smukt stykke stof! :)
      Rigtig god aften fra Alice

      Slet
  5. Hei! Selv om man nærmest på krype, må man ut i hagen. Forrige sommer høres veldig slitsom ut, så nytt, lekkert dameredskap er fortjent. Jeg hadde plassert redskapen slik at det var det første jeg så når jeg våknet. En fin start på dagen. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne. Ja, det er umuligt at holde os tilbage fra vores haver!! :) Det giver bare så meget glæde og energi tilbage, når man har været derude og set til alle planterne!
      Du har ganske ret i at jeg bliver nødt til blive mindet om dem lige fra jeg vågner, for der er sååå meget glæde og forventning knyttet til disse to dejlige redskaber. Så kan det ikke blive andet end en god dag :)
      Tak Anne og jeg ønsker også dig en dejlig aften!

      Slet
  6. Virkelig lekre redskaper du har kjøpt. De burde henge fremme på veggen når de ikke er i bruk, så kan du smile til dem hver gang du går forbi:-) synes putene i sofaen din var fantastisk flotte!!!
    ha en fin kveld.
    klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen. Jeg var lige ude på en runde før det mørkt, for at spotte en god plads hvor de kan hænge i ly for regn, og der er et sted på terrassen hvor kan være, godt nok lidt højt oppe, men hvad gør det når de ikke er så tunge og voldsomme.
      Jeg kan så godt lide kelim, og syntes også at de gør sig rigtig godt som puder. :)
      Tak skal du have, og jeg ønsker også dig en dejlig aften!

      Slet
  7. Hej Alice.Det er da bare et smukt sæt du der har fået.Og det er da genielt med en et "damesæt"
    Og specielt hvis man har svært med at skulle ned på knæ (har det også selv).
    Håber du får rigtig meget glæde af sættet.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette og Tak skal du have :)
      Ja, jeg er endnu mere glad for at jeg købte det, nu hvor flere siger de også bruger damespade, for det lyder da lovende! Jeg skulle jo godt nok lige tænke lidt over det, men nu føles det som en rigtig god beslutning alt i alt :)
      Hav en rigtig dejlig aften!
      Knus Alice

      Slet
  8. Du og du hvor lekkert hageredskap! Sikker på at du virkelig vil skitne det til?! God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej! Ja, de er næsten for lækre til at man vil svine dem til og risikere ridser i de blanke flader!! ;-D Jeg glæder mig altså endnu mere nu, på at jorden tør op så jeg kan komme på havearbejde! :)
      Hav en dejlig dag!

      Slet
  9. Ja, de var da så lekre at man nesten ikke skal skitne dem til:) Så er det godt å ha riktig gode redskaper til å møte våren med. Grattis og lykke til med gravingen.

    SvarSlet
  10. Uh ja, de have redskaber er bare så lækre, jeg købte i sidste ude, den lange grensaks og nøj den er god, måske vores træer bliver lidt mindre i år :-)

    SvarSlet
  11. De er rigtig lækre, kan sandelig godt forstå at du faldt for deres skønne ydre. Lyder også som om du fortjener noget ordentlig grej, med de arbejdsbetingelser du har.
    Jeg købte en staudespade for et par år siden (altså en helt almindelig model) og har været superglad for den, de er altså fiksere til mange ting.
    Rigtig god fornøjelse med de nye redskaber, glæder mig til at høre om de nu også kommer i jorden... ;o)

    SvarSlet
  12. Ursnygga! Jag köpte en liten engelsk spade förra året, så fin att jag ännu inte använt den, hänger i växthuset.
    Kram

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...