tirsdag den 19. marts 2013

Del 2: Maling af grimme krukker

Vi kender alle at have et brændende ønske om en smuk antik græsk krukke, men prisen maner lige drømmen dybt ned i jorden! Eller vi købte en lerkrukke, som bare bliver ved med at være alt for skarp rød i farven, og nægter at blive patineret, ikke engang med de hvidlige kalkudtrækninger fra leret når krukken er i brug og vandes. Eller vi er bare blevet træt af en krukkes udseende! Indlægget her er en uddybning af indlægget fra i går om malede krukker.

Jeg foretrækker terracotta krukker i den bløde farveskala og støbte cementkrukker, men zink er også flot. Disse materialer fremhæver planterne smukt, uden at skrige på opmærksomhed. Jeg syntes dog det smukkeste er, hvis krukken og planten ligefrem fremhæver hinanden! Der er absolut  krukker og planter der passer forrygende godt sammen, og andre som bare ikke går op i en højere enhed.

Den brun/beige krukke er malet, og den stod i 4 år på denne nordvendte plads. Planten deri har sin egen potte, og kom ind om vinteren.

Når jeg maler en grim krukke, så er det for at få den til at falde smukkere ind i den helhed af krukker jeg har samlet, dvs. jeg maler den så den kommer til at ligne de omtalte naturmatrialer. Det er slet ikke så svært, men en anelse intenst, for nogen gange er resultatet bedst hvis man kort efter påføring af maling; tørrer, skyller eller gnider noget af malingen af igen, derfor er det vigtigt at man overmaler hele krukken ret hurtigt, så tørringsprocessen er nogenlunde ens hele vejen rundt.

Det betyder også, at man ikke har tid til at tørre malerstænk af gulv eller tøj mens man er igang, så dæk godt med aviser, og tag tøj/sko på som kan tåle at blive plettet. Det en spændende og virkelig sjov proces, som man kan blive helt bidt af! Man kan eksperimentere uendeligt, og altid lave det om hvis det ikke virker! Man skal blot passe på med tykke lag maling, for så er risikoen for afskalning større.

Jeg bruger alm. acrylplast vægmaling med lav glans. Da jeg for 22 år siden blev helt vild med animation/tegnefilm (det var før computerprogrammerne) blev jeg særdeles overrasket da jeg hørte at den maling man brugte på de gennemsigtige celluider (plasticark, for at kunne se den tegnede/malede figur ovenpå baggrunden), var alm. vægmaling!!!
Faktisk er de krukker jeg lavede for 12 år siden, malet med farverester fra min første tegnefilm! En af hovedpersonerne var en hund i 2 brune nuancer, og disse var perfekte til krukkefarve når de blev mixet med lysere farver og vand! :-)

Så da jeg fik lyst til at prøve at male krukker, var det naturligt at prøve denne maling til formålet, og mine første forsøg har virket fremragende, og holdt i 12 år nu. Jeg har også malet dette alluminiums cafesæt, som har stået ude i 12 år, og tilmed næsten hvert forår er blevet skrubbet rent for grønalger, men malingen holder!!!


Jeg købte sættet i en meget mørk grønblå/sort, og en ikke helt heldig "patinering". Jeg startede med at male det lysegrå, og gav så et afsluttende tynd lag creme/hvid. På mønsteret svingede jeg med halvtør pensel forsigtigt den hvide farve, så den kun ramte de øverste dele af mønsteret, således at rosernes form blev fremhævet. (man kan også duppe malingen på med en grydesvamp)  Det kamuflerer så også det skidt der uvægerligt vil samle sig ned i rillerne. Samme teknik har jeg brugt på nogle mønstrede krukker.

Et andet eksempel på en ret simpel maleteknik, er de mørke plastickrukker med mønster, som blev tilfredsstillende blot ved at give hele krukken en creme/hvid, meget fortyndet maling. Lige efter at have malet krukken, har jeg så tørret malingen af på yderste del af mønsteret. Da den næsten var tør, sleb jeg lidt med en grydesvamp på de øvrige flader, for at få noget struktur frem i overfladen. Denne teknik er ofte tilstrækkelig for at dæmpe alt for røde lerkrukker, malingen skal være helt vandig.


En af de første plastickrukker malede jeg helt dækkende hvid, og den lyste helt hysterisk op! Jeg gav så en fortyndet grå/beige, som jeg aftørrede mens malingen endnu ikke var tør, og det dæmpede farven og gav noget dybde i mønstret.  Krukken ses her inderst ved væggen:


De fleste jeg har af denne type plastkrukker med ranker, er dog malet med flere tynde lag af beige og gråbrun maling, som er tørret af mellem lagene, og til slut er duppet med lysere tone:



Jeg holder af at de falder naturligt ind i havens helhed, uden at skrige på opmærksomhed:




Maling af terracotta-look er så lidt mere kompliceret. Glaserede krukker skal først have et bundlag af dækkende maling, og jeg syntes at en tone i beige virker bedst. denne bund skal hærde et par dage før man går videre. Beige er ikke svært at blande, hvis man har noget hvidlig vægmaling, og så blander en gul tone og meget lidt grå/sort eller mørkebrun i.

Man kan sagtens bruge malerrester af andet vandopløsende maling, til at give farve i den lyse vægmaling, som bør danne basis. Man kan også købe et sæt med små tuber af acrylmaling. Dette giver også en rigtig god vifte af farver til de senere effekter, navnlig en varm brun er vigtig hvis man bedst kan lide terracotta i varme farver.

Hvis man bedst kan lide en "ny" terracottakrukke, kan den males jævnt med en rammende farvetone, hvor man har lidt maling i et par andre toner, til lige at dyppe penslen i, og så blande farverne direkte på krukken. Der skal fordeles virkelig godt med penslen.

Rammer man ikke den rette farve, kan man tjatte med halvtør pensel med en fortyndet farve, ovenpå resultatet, eller give hele krukken en meget tynd/vandig omgang i den farve man savner for at være tilfreds med resultatet.


Hvis man ønsker et mere antikt look, skal man arbejde med flere fortyndede lag maling, og aftørring/slibning indimellem. Det er ikke en proces jeg går i gang med på en dårlig dag, men er man i humør til det, er det virkelig sjovt og interessant at lave! Man kan eksperimentere uendeligt, og altid lave det om, når bare malingen ikke bliver for tykt lag.




Den lyse krukke her, har jeg afsluttet med at give et tyndt lag grågrønt, som jeg aftørrede mens malingen var våd, og blot lod lidt sidde ved hankene og en anelse hist og pist.

Vifte-teknikken med en halvtør pensel med lys farve, kan bruges forsigtigt til at fremhæve ujævnhederne på krukkens overflade, så den virker mere autentisk og porøs i udtrykket. Hvis man kan lide det look, kan man undervejs med grundfarven, duppe med en grydesvamp, så der kommer flere små dupper i overfladen.

Lige til slut et par billeder af en ægte patineret græsk krukke, hvor det er udtrækning af stoffer indefra, som giver farverne.  Læg mærke til hvor mange forskellige farvetoner den har, og hvor uensartet mønstret ser ud. Desværre havde jeg ikke denne krukke, da jeg malede mine, men jeg kunne godt tænke mig at prøve at fange dette udtryk! Rigtig god fornøjelse! :)



Krukken her købte jeg som ny og næsten ensfarvet, men efter nogle måneder med en plante i, fik den disse smukke anløb, og ligner nu en antik krukke. Jeg fik den tilmed til halv pris, fordi en af hankene var faldet af, men den er limet på og modeleret til med lidt ler.

16 kommentarer:

  1. Helleoooo hvor et godt indlæg. :O)
    Jeg har en masse af de brune glaserede krukker som jeg bare er SÅ træt af at se på!

    Nu er det så lige med at huske dine teknikker og hvilke type maling jeg skal bruge når jeg når frem til foråret!!

    Var det akryl maling til vægge??

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, akrylmaling til vægge giver en supergod grundmaling, så kan du blande farver fra andre vandbaserede malinger eller fra de små tuber akryl farve i farven, eller direkte blande det på krukken! God fornøjelse :)

      Slet
  2. Fantastiske resultater du opnår med din opfundne teknik! Alletuders kreativt :-)

    SvarSlet
  3. Hej alice.Tusin tak for et dejligt informativt indlæg.Det skal helt klart afprøves på nogle af mine gamle krukker.God dag knus Jette.

    SvarSlet
  4. Tusind tak for et spændende og meget informativt indlæg. Du er virkelig dygtig til at trylle smukke krukker frem.
    Nu vil jeg se med helt nye øjne, næste gang jeg skal i genbrugsforretningen, eller når der bliver stillet storskrald ud :-)

    SvarSlet
  5. Mmm, krukor är mums! Fast jag skulle inte måla mina. :-)

    SvarSlet
  6. Hei! Interessant lesning. Ha en god helg! Anne

    SvarSlet
  7. Det var dog et helt fantastisk spændende indlæg, wau hvor er dine krukker flotte. Tak for den detaljerede fremgangsmåde. Jeg har nogle ret grimme krukker som godt kunne bruge sådan en omgang.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
  8. De store pottene dine var super flotte!

    Klem Vivi

    SvarSlet
  9. Tusind tak for et lærerigt indlæg!
    Dine krukker og potter ser fantastiske ud - selv på tæt hold.
    Jeg kom til at tænke på om jeg mon kan male mine grimme grønne vandtønder??? Tror du det??
    Venligst Vibeke

    SvarSlet
  10. Kjempelurt! Notert bak øret : )

    SvarSlet
  11. Tak for et lynkursus...det skriver jeg mig lige bag øret Alice`s.

    SvarSlet
  12. Sikke nogle gode råd! Jeg tror sørme, at jeg vil gå i gang med at male de gamle krukker her i weekenden. Sikke et held at jeg lige faldt over dette indlæg.

    SvarSlet
  13. vildt flot lærende ilæg,��det er da utroligt at helt almindelig vægfarve kan holde på havemøbler , det vil jeg huske ,dine malede krukker er elt fantastiske

    SvarSlet
  14. Super interessant - jeg har nogle blå glaseret krukker som jeg frygtelig gerne vil have malet grå eller sorte. Har du nogen erfaring med at male på glaseret sten? Skal/kan man evt slibe dem tror du? Alle ideer modtages med kyshånd. Tak DBH Rikke

    SvarSlet
  15. Har prøvet dette i flere omgange men min maling skaller af når mine krukker står udenfor. Med regn osv. Giver du dine en slags sealing ?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...