søndag den 25. november 2012

Passagen . . .

Passagen kan kun lige skimtes her bag Wisteriaen. Her har jeg udvidet den oprindelige passage med en ½ flise i venstre side.

Min terrasse er adskildt fra græsplænen med et langt bed på en meters bredde. Gennem en smal passage i bedet, kommer man ud i det egentlige haverum.

Da jeg flyttede ind bestod denne passage kun af en flises bredde (50cm) Den fliserække der førte gennem bedet, flugtede punktet hvor pergola-stolpen var gravet ned. Man skulle således nærmest trippe en bue for at undgå stolpen, eller minimum vride overkroppen væk fra stolpen mens man passerede. Det var mega besværligt!

Jeg startede med at udvide passagen med en halv flise, men besluttede hurtigt at udvide lidt mere:


Her har jeg rykket passagen en hel flise længere mod venstre, og endelig føltes det naturligt at bevæge sig igennem.
 Endelig kan krukkerne markere passagen mere sammenhængende, uden at stolpen står i vejen.

 
Min græsplæne er blevet lidt kunstig efter jeg har lavet bedudvidelser. Overgangen fungerer ikke rigtig i helheden. Jeg overvejer nu at lave bed tværs over det første stykke græs, i en bredde ud til fuglebadet. Dvs at min passage skal forlænges og gå gennem det nye bed helt ud til græsset.

Det giver ikke meget bed på hver side, men jeg har brug for et solbadet bed til mine Iris Germanica, som ikke trives i haven lige nu. Min jord er for muldrig og skal blandes med grus i det nye smalle Iris bed langs den forlængede passage.

Området bliver nok mest noget lavt stenbed, hvilket jeg allerede i sommers startede på, men nu har jeg endelig fundet en egentlig plan med det. Den nye gennemgående passage forestiller jeg mig se ud som nedenstående tegning, inspireret af en af mine gamle haver. (jeg elskede denne belægning) Jeg er ret sikker på at den vil klæde min haves stemning, for der er jo ikke meget moderne arkitektur ved hverken haven eller huset.

11 kommentarer:

  1. Det ser yndigt ud! Hvad har du på pergolaen, udover blåregn? - Jeg elsker pergolaer, men har aldrig haft én. - Du har måske ligefrem billeder af din?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana :) Tak skal du have. Jeg elsker også min pergola, sommeren skal være meget dårlig før jeg syns den er det, for her er tørt og meget varmt bare solen titter lidt frem. Taget har jeg ikke taget billeder af, for kønt er det ikke, det er derfor jeg har plantet en vin og Wisteriaen. Når de pryder kanten af taget, tager jeg nok nogle billeder.
      Under siden: Før&Efter foto nr. 6 kan man se noget af terrassen under pergolaen, og i den side står en hørpalme og en klatrerose. Håber jeg om nogle år kan sidde derude under palmeblade :)

      Slet
  2. Flot have med nogle bløde linjer , det kan jeg godt li :)Græs kan være meget godt, men tror du får en spændende sektion med iris, du kan evt plante botaniske tulipaner mellem de iris, og hvis du kan finde plads også eremus -de mindre typer- har mulighed at gro mellem skægiris.
    Det med jorden er for muldrig kan være et problem mange steder hvis man vil dyrke iris, så rigeligt sand er brilliant løsning.

    SvarSlet
  3. Hej Jan og tak for råd om planter der kan bruges sammen med skægiris, jeg har allerede plantet nogle botaniske tulipaner i andre bede, så det vil være perfekt med dem i dette bed også. Dejligt at du syntes om min have, og ideen med at udvide bedet :) Mine Iris har jeg med fra min gamle have, og der trivedes de i noget stenet sandjord, man kunne overhovedet ikke grave i jorden pga alle de småsten, men de blomstrede såå flot dengang. Det gør ondt at se dam bare stå der og se triste ud, når man har set hvad de kan præstere.
    Hilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Jan :)
      Jeg vil meget gerne høre dit råd om følgende: Kan jeg med held flytte skægiris her i slutningen af Nov, altså til et bedre drænet og egnet jordforhold.... eller er det bedst at lade dem stå vinteren over, og så flytte dem næste år? Der er varslet om frost indenfor næste uge, men derfor kan der jo sagtens blive mildt igen indtil jul. Lige i øjeblikket har vi meget regn og mildt vejr.
      På forhånd tak :)
      Alice

      Slet
    2. nå... glemte lige.. Jeg har også overvejet at tage dem op, og overvintre dem i en kasse grus inde i drivhuset, så de undgår regn hele vinteren, men ved ikke om det er en god ide...
      Hav en rigtig god dag :)

      Slet
    3. Hej Alice
      Jeg vil lade dine iris stå indtil næste år, de vil klarer sig langt bedre og tillige producerer flere sideskud , i DK er omplantning i August ,begyndelsen af sep, du kan i april hvis vejret er til det, flytte dine iris da det er det tidspunkt de nye rødder starter, men det er kun en nødløsning.
      Jeg har lige måtte plante 60 iris om , da en kunde ikke hentede en ordre, og det er selv her i "varmen" for sent, det første år jeg flyttede mine iris hertil, blev de sidste rhizomer plantet i november , og det kunne ses året efter, de klarede sig pga den milde vinter, men kun få blomster, samt det var meget tydeligt rødderne ikke havde fået ordentlig fat, du må ha tålmodighed :)

      Slet
  4. Det ser skønt ud i din have, og det er en god plan du har, synes jeg. Iris Germanica er rigtig smukke, jeg har også en del, men min erfaring er, at I mit ørkenbed som er mest et sandbed, der er de ved at uddø. Derimod har jeg sat aflæggere rundt om i almindelig fugtig jord, her har de det sjovt nok fint. Underligt jeg satte dem jo netop i sandbedet, fordi jeg troede, det var sådan, de gerne ville have det. Det skal siges, at de første år gik det vældig fint, det er først de sidste år, at jeg synes de forsvinder i ørkenbedet. Gad vide om Jan stadig læser med, det kunne være sjovt at høre hans mening om det.
    God blæsende dag til dig
    Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth og dejligt du også syntes om min plan. Området har drillet mig længe, da det ikke bare falder naturligt ind i helheden. Nogle af de Iris jeg har, stod lige udenfor min tidligere have i sand/sten og så ikke levedygtige ud. De døde dog ikke, så jeg plantede dem ind i haven. (tilfældigvis et sted med samme type jord) De blomstrede fantastisk allerede første år! Jeg læste så at Iris germanica ikke trives på samme plet i årevis, de har godt af at blive flyttet. Du er heldig at dine Iris kan lide den jord du har i haven.
    Rigtig god dag til dig også :)
    Alice

    SvarSlet
  6. Hej
    Det ser spændende ud, jeg kan godt lide din stil. Belægningen er charmerende, når man bruger mindre sten mellem de store fliser. Det giver liv. Glæder mig til at følge bloggen...

    SvarSlet
  7. Hej Maria og Tak! Jeg elsker at bruge rene stenbelægning, men jeg kan ikke finde nok sten til det i mit område. En blanding med fliser er også charmerende og lidt mere brugervenligt :) Jeg kan i det hele taget bedst lide at bruge fantasien med det man har eller kan finde, fremfor købte løsninger. Dejligt at du kan lide stilen og vil følge med herinde :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...