fredag den 23. november 2012

Common Moss

Syn: Rosa Centifolia ´Muscosa´, ´Moussu Partout´, ´Almindelig Mosrose´.

Det er den oprindelige mosrose tilbage fra 1700 tallet, sport af Rosa Centifolia ´Major´.
Syn: ´Cabbage Rose´, ´Malerrosen´, ´Rose des Peintres´, ´Provencerosen´, ´Rose de Hollande´ mfl.

Rosa Centifolia er kendt som motiv fra de gamle Hollandske malere, og den er gengivet som dekoration på næsten alt fra tapet til kaffestel. En charmerende, genkendelig og særdeles smuk rose.

Dens sport: Common Moss er som helhed identisk med moderrosen, og besidder al dennes skønhed, men er derudover dekoreret med et blødt og sanseligt lag "mos" på bægerblade og stilke.
 



 
Hver sommer, er det denne rose jeg glæder mig mest til at se springe ud. Jeg bliver grebet af forvandlingen, hver eneste gang, de sarte kronblade folder sig ud af de hemmelighedsfyldte mosdækkede knopper. Det er som om blomstens skønhed og ynde forstærkes, og virker mere fortryllende med kontrasten fra mosset. Som Tornerose bag tjørnehækken.
 
 

 
 
Det er jo også fascinerende i sig selv at kunne nyde en rose som er 300 år gammel og malet af mange kunstnere, blandt andet Redouté. Der er også en hvid version af  rosen:

20 kommentarer:

  1. Helt fantastisk rose! Dejlige billeder!

    SvarSlet
  2. Hej Nana og tak :) Ja det er sådan en dejlig rose med historisk og kunstnerisk vingesus.

    SvarSlet
  3. Mosroserne er forunderlige skabninger og meget smukke. Fin blog du har og jeg nyder de mange rosenbilleder :)

    Mange hilsner Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla og Velkommen til min blog :) jeg glæder mig, som et lille barn til juleaften, til rosernes næste sæson. Godt halvdelen af dem blev plantet sidste år og resten i år, så til næste år burde haven glimre mere i rosens tegn.
      Mange hilsner Alice

      Slet
  4. Den er så smuk og man fornemmer tydeligt din store kærlighed til den. Jeg har også en skøn mosrose, som ikke er så mosset som din, men den har samme lidt sølvagtige skær, den hedder mme Louis Levique og er remonterende. I år nåede den ikke rigtig anden gang, fordi det var for vådt.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth :) Jeg har svært ved ikke at falde helt i staver over mosroser :D Jeg kan godt huske jeg så din Louis Levique på din blog. Skøn rose! Syntes også jeg så Gloire de Mousseux, eller tager jeg fejl... Mosroser kan vist ikke ret godt lide regn, det kan Common Moss ihvertfald ikke.
      mange hilsner Alice

      Slet
    2. Ja du har helt ret mosroser er noget særligt, men jeg har Salet, den er slem til at rådne i knopperne. Lige nu står den med masser af knopper, men det er lidt sent. Jeg har også Henry Martin den er til gengæld overdådig i sit sommerflor. Louis Levique er jeg vild med, ved du, men Gloire de Mousseux har jeg ikke. Til gengæld er jeg meget fristet af Common Moss, den kan fås hos Jasroser, så jeg er fristet :)

      Slet
    3. Jeg er også meget fristet til at prøve nogle flere af dem, gerne en der remonterer. Jeg læste lige i Torben Thim´s bog at Common Moss er fin mellem stedsegrønt, og da den skulle vokse fint på egne rødder og er let at lave stikling af, kunne du jo hurtigt opformere en masse til at titte frem mellem dit stedsegrønne. Det er ikke en massiv rose, den får noget lange bløde stængler, så har godt af støtte. Min har nu ikke brug for støtte.

      Slet
    4. Hej Alice
      Jeg har lige bestilt Common Moss hos Jas roser, den skal jeg hente næste gang jeg skal til Fyn :)

      Slet
    5. Så er Common Moss hentet og plantet, jeg glæder mig til at se den i blomst. Jeg har lånt et billede af den hos dig og brugt den i indlægget fra i går. Håber det er ok.

      Slet
  5. Meget flotte billeder du lægger på bloggen.Mosrosen har jeg læst om,men aldrig set i virkeligheden.Den er meget speciel.
    Godt du kommenterede på min blog,-ellers havde jeg ikke set din!
    Hilsen og god week-end!
    Lise

    SvarSlet
  6. Tak Lise og velkommen til min blog :) Man bliver rigtig nemt overset her i blogland fordi der er så mange blogs. Jeg orker heller ikke dagligt at surfe meget rundt, men det er altid dejligt at finde en blog mere, lige når man er i humør til at læse og kommentere :)

    SvarSlet
  7. Du har mange skønne roser. Mosrosen du viser her er meget dejlig med mosset rundt om blomsten. Jeg har ikke så mange roser, da min jord er meget sandet, men jeg skal vist bare finde de roser der ikke er så kræsne med jord. Dejlig blog du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte og tusind tak :) Ja jeg har da hørt om en del roser der kan vokse i sandet jord. I Lars Åke Gustaffson´s bog: Rosen Leksikon, er der rigtig gode oplysninger om hvilke roser der trives de forskellige steder, han nævner mange der er fordringsløse.
      Hilsen Alice

      Slet
  8. Hold op hvor er den smuk. Jeg er ikke til roser, men den der kunne jeg godt tænke mig at prøve :O)

    SvarSlet
  9. Hej Susanne :) Den er også bare en forunderlig skønhed, som slet ikke minder om roser generelt, men snarere som et visit i haven fra antikken. Bladene er mere runde end de fleste rosenblade, og samme farve som mosset. Den er løs i væksten, og er derfor rigtig god til at sætte mellem stauder og stedsegrønt hvor den fletter sig diskret ind og titter frem.
    Hilsen Alice

    SvarSlet
  10. Den mosrose er da fuldstændigt bedårende!

    Tak for din kommentar på min blog. Jeg kendte ikke din, men nu har jeg tilmeldt mig som fast læser. :) Glæder mig til at følge dig og velkommen her bag blogladets havelåge. Vi hygger os!

    SvarSlet
  11. Hej Marianne og hjertlig velkommen :)
    Tak for Velkomst, det varmer!
    Jeg begynder heldigvis at føle mig lidt som en del af blogland nu, og ikke kun som een der står med næsen trykket mod lågen, og suger den hyggelige stemning til sig derindefra :)
    Hav en god dag!
    Hilsen Alice

    SvarSlet
  12. Åh, så vackra rosenbilder, Alice!
    Jag lägger till din blog med!
    Trevlig vecka!
    hälsn
    AnA

    SvarSlet
  13. Tusind tak AnA, og Velkommen til!
    Håber også din vecka blir trevlig :)
    Hilsen Alice

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...